معرفی کابل های کواکسیال

ازکابل هم‌محور یا کابل کواکسیال (Coaxial Cable) در دهه های 1990,1980 برای راه اندازی شبکه کامپیوتری با پهنای 10 مگابیت بر ثانیه استفاده می شد.این نوع کابل دارای یک رسانای داخلی که توسط یک عایق منعطف محصور شده و روی این لایه منعطف نیز توسط یک رسانای نازک برای انعطاف کابل، به هم بافته شده است. همه این اجزا، در داخل عایق دیگری جاسازی می‌شوند.

این کابل‌ها دارای امپدانس مخصوص به خود هستند. برای مثال کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی. کابل مورد استفاده در آنتن ماهواره‌های خانگی و تلویزیون‌ها همگی از نوع کواکسیال ۷۵ اهمی هستند. میزان امپدانس و برخی اصطلاحات دیگر معمولا بر روی بدنه این قطعات نوشته می‌شود. یکی از مشخصات بارز کابل کواکسیال این است که در حالت گیرندگی هیچ نویزی نمی‌تواند در طول خط انتقال وارد آن شود و در حالت فرستندگی هیچ تشعشع و تابشی در طول کابل دیده نمی‌شود.

 

 

 

کلید طراحی کابل کواکسیال عبارت است از کنترل شدید ابعاد کابل و مواد آن. همچنین، اطمینان حاصل می‌کنند که ویژگی مقاومت کابل‌ها به عدد ثابتی می‌رسد. سیگنال‌های با فرکانس بالا تا حدودی به بازتاب ناهماهنگی‌های مقاومتی ناشی از خطاها می‌پردازند.

این مقاومت به بسامد سیگنال حساس است. اگر بیش از ۱ گیگاهرتز باشد، سازندگان کابل باید از یک دی الکتریک استفاده کنند که سیگنال‌ها را بیش از حد تضعیف نکند، یا این مقاومت را به گونه‌ای تغییر ندهد که بازتاب سیگنال ایجاد شود.

ویژگی‌های الکتریکی کواکسیال به کاربری آن وابسته است و برای عملکرد خوب آن ضروری است. دو ویژگی مقاومتی استاندارد عبارتند از ۵۰ اُهم، که در محیط‌های قدرت متوسط استفاده می‌شود، و ۷۵ اُهم، که برای اتصال به آنتن و نصب موارد مسکونی مرسوم است.

انواع کابل کواکسیال و کاربرد آن ها شامل:

 کابل RG6: کاربرد برای تلوزیون وماهواره

کابلRG11: کاربرد برای مسافت های طولانی وساختمان های مرتفع

کابلRG59: کاربرد در سیستم دوربین مدار بسته

کابلRG60: کاربرد برای تلوزیون ها با کیفیت تصویر بالا

 

کابل هم‌محور به دو دسته تقسیم می‌شود:

Thin net-1

استاندارد  10base2 که به Thin net معروف است . در این استاندارد حداکثر متراز کابل کشی 200 متراست  که عدد 2 در این استاندارد به این نکته اشاره می کند و عدد 10 در آن نشان دهنده سرعت 10 مگابیت بر ثانیه است. این نوع کابل هم‌محور قابل انعطاف است و قطر آن در حدود ۲۵/۰ اینچ می‌باشد. از آنجا کهThin net  نرم و انعطاف‌پذیر است و کار کردن با آن هم آسان می‌باشد.در شبکه‌هایی که از   Thin net استفاده می‌کنند، کابل مستقیماً به کارت شبکه متصل می‌شود نوع نازک کابل هم‌محور می‌تواند سیگنال‌ها را تا فاصلة تقریبی ۱۸۵ متر (۶۰۷ فوت) ارسال کند، بدون آن که تضعیف شوند. سازندگان کابل، در مورد طراحی متفاوت کابل‌ها به توافق رسیده‌اند، کابل Thin  net جزء کابل‌های خانواده RG-58 بوده و دارای امپدانس ۵۰ اهم است. امپدانس، مقاومت سیم در برابر جریان متناوب است. تفاوت اصلی میان کابل‌های خانواده RG-58 هسته مسی در مرکز آنهاست. این هسته می‌تواند به صورت یک مفتول یا چند تار به هم تابیده باشد که از نظر قابلیت استفاده بیشتر مناسب شبکه‌های کامپیوتر و سیستم‌های رادیویی از جمله انتقال بیسیم‌های نظامی است و مناسب انتقال تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم‌های کنترل راه دور نیست.

Thick net-2

استاندارد  10Base5 که  Thick net  نام دارد و سرعت 10 مگابیت را در حداکثر 500 متر پشتیبانی می کند. کابل این استاندارد RG-58   می باشد. این نوع کابل، هم‌محور انعطاف‌پذیر و قطر آن در حدود ۵/۰ اینچ است. گاهی اوقات به کابل Thick net اترنت استاندارد نیز گفته می‌شود. زیرا اولین نوع کابل هم‌محور بود که در معماری شبکه معروف Ethernet به کار برده شد. هستة مسی این کابل هم‌محور ضخیم‌تر از نوع نازک آن است. البته این روزها از این کابل به ندرت استفاده می‌شود و در موارد استثناء به عنوان ستون مهرة شبکه به کار می‌رود. هر چه هستة ضخیم‌تر باشد، سیگنال می‌تواند مسافت طولانی‌تری را بپیماید؛ بنابراین کابل Thick net نسبت به Thin net سیگنال‌ها را در مسیرهای طولانی‌تری هدایت می‌کند. نوع ضخیم کابل هم‌محور می‌تواند سیگنال‌ها را بدون تضعیف تا فاصله ۵۰۰ متر (حدود ۱۶۴۰فوت) انتقال دهد؛ بنابراین با توجه به قابلیت Thick net در پشتیبانی عمل انتقال داده‌ها در مسافت‌های طولانی، از آن به عنوان ستون اصلی  برای اتصال شبکه‌های Thin net کوچکتر به یکدیگر استفاده می‌شود.

منابع

www.irmikro.com

www.barghnews.com